Kartanje šnopsa je dobrodošlo za krajšanje dolgih zimskih večerov

ČREŠNAR PRED KRIŽANOM V ZBIGOVCIH...
Dolgi in mrzli zimski večeri, zlasti ob vikendih, so za mnoge Prekmurce, Prleke in Štajerce, poleg pikada, fliperja, namiznega nogometa in biljarda, namenjeni predvsem kartaškim (šnops) turnirjem in še nekaterim družabnim igram, ki so dobrodošle za druženje in krajšanje časa. Prav s takšnimi dogodki, predvsem družabnimi igrami in sploh druženji, se ukvarjajo tudi člani Vaško-kmečkega društva Prijatelj Zbigovci, ki so v domačem gasilskem domu Zbigovci pripravili nadvse zanimivo in vroče tekmovanje karatanju-šnopsu, ki je pritegnilo 16 članic in članov ter simpatizerjev, predvsem zagretih igralcev in igralk šnopsa. In čeprav je v ospredju bilo druženje, je tudi tekmovalni del bil sila oster, saj so se udeleženci do zgodnjih jutranjih ur potegovali za nagrade. Poleg tekmovalcev je zraven, predvsem pri točilnem pultu bilo veliko „kibicev in navijačev“, ki so navijali in ugibali kdo bo zmagal.
Tekmovanje, v katerem je vsak tekmovalec imel tri življenja, kar je vse skupaj zavleklo od 19. sobotne, do četrte nedeljske ure, je dejansko bilo sila dramatično in negotovo. Na koncu sta se v finalu znašla izkušena kartaša, oba upokojena gostilničarja, Milan Križan in Ivan Črešnar. In po hudem spopadu je slavil slednji, ki je tako osvojil še en v vrsti turnirjev na desnem bregu reke Mure. Za prvim Ivanom Črešnarjem (Gornja Radgona) in drugim Milanom Križanom (Spodnja Ščavnica), so se uvrstili: 3. Jaka Celcar (Črešnjevci), 4. Rado Šmelc (Zbigovci), 5. Marjana Fras (Orehovski Vrh), 6. Drago Jančar Drago, 7. Jože Lešnik (oba Črešnjevci), 8. Rado Resnik (Zbigovci), 9. Anton Horvat (Gornja Radgona), 10. Anton Vreča (Stavešinci), 11. Dani Šumak (Ivanjševski Vrh), 12. Bojan Horvat (Gornja Radgona), 13. Jože Iskra (Črešnjevci), 14. Jože Fridau (Zbigovci), 15. Anton Senčar – Roko (Radenci), 16. Danilo Fajfar (Orehovski Vrh).
Kaj je to šnops?
Šnops je igra s kartami, ki izvira iz nekdanjih avstro-ogrskih in nemških dežel. Igra naj bi dobila ime po istoimenski žgani pijači, ki je običajno bila nagrada za zmagovalno igro. Šnops se igra z dvajsetimi kartami štirih barv (karo, srce, pik, križ), njihove vrednosti pa so fant, dama, kralj, deset in as. V igri lahko sodelujeta dva, trije ali štirje igralci.
Trije igralci: deliš 3,3,3 karte + 2 v talon, pa še 1x 3, 3, 3
Prvi igralec po delilcu iz prvih treh kart "rufa" aduta. Samo barvo (kara, križ, pik ali srce), tisto pač, ki misli da mu bo največ prinesla. Ta igralec potem igra sam. Če noben od ostalih dveh nič ne gre (durhmarš, berač, šnops), lahko zamenja dve karti iz talona, nato se igra začne.
Štirje igralci: deliš 3, 3, 3, 3. Prvi po delilcu rufa, tokrat ne samo barvo (npr. srce 10), potem še po dve karti. Igralec, ki ima rufano karto igra s tistim, ki je klical, kar se seveda vidi potem v igri. Potem se karte pač meče na mizo in tisti, ki ima najvišjo pobere. Če nimaš prave karte moraš dat na mizo aduta in ta pobere.
Med igro lahko napoveš 20 ali 40: 20 baba in kralj iste barve, obe pokažeš in z eno od njiju začneš "štih", 40 isto v barvi aduta. Seveda to storiš samo kadar si na štihu. Točke, ki jih s tem dobiš prišteješ končnemu seštevku (20 ali 40). Kdor dobi zadnji štih avtomatično zmaga, ne glede na prejšnje štihe. Igre ti sploh ni potrebno igrati do konca, če že prej zbereš dovolj točk, pa na štihu moraš biti takrat, ko nehaš. Za zmago potrebuješ 66 pik. Asi štejejo 11 pik, desetke 10, kralji 4, dame 3, fantje 2, pa še 20 in 40 prišteješ če imaš.
Točke: zmagovalec (ali dva) piše 3 točke, če soigralec (ali dva) ne dobita nobenega štiha, 2 točki, kadar zmaga, pa tisti, ki izgubi nima vode (ima dobljen štih, pa nima "vode" - 33 točk), 1 točko za zmago, ko tisti, ki izgubi ima "vodo". Lahko napoveš tudi šnops: 66 pik moraš zbrati v prvih štirih štihih. Tisti, ki ne igra s tabo ne sme dobiti nobenega štiha. Vsak, ne samo tisti, ki rufa, pa lahko gre tudi "durhmarš" ali berača. Pri durhmaršu moraš dobiti vse štihe, pri beraču pa ne sme imeti nihče nižje karte iste barve od tebe. Tisti, ki to igra tudi začenja igro. Durhmarš je vreden 12 točk, berača 9 točk in šnops 6 točk.