PROTESTNA VOŽNJA PODIZVAJALCEV PO BREZ KRŠITEV
Skupina kakšnih 30 do 40 podizvajalcev, ki so gradili pomursko avtocesto in večinoma od SCT, niso prejeli plačil, so danes izvedli protestno vožnjo, s katero so želeli še enkrat opozoriti na težave, zaradi katerih so mnogim podjetja ...
Kulturno in strpno terjajo svoj denar; Policija protestnike izločala iz prometa - protest bo zato ponovljen
Pince – Skupina kakšnih 30 do 40 podizvajalcev, ki so gradili pomursko avtocesto in večinoma od SCT, niso prejeli plačil, so danes izvedli protestno vožnjo, s katero so želeli še enkrat opozoriti na težave, zaradi katerih so mnogim podjetja celo propadla, ker so delali in plačevali obveznosti, potem pa ničesar niso dobili nazaj. Med 10. in 12. uro so protestniki, od Maribora do Lendave vozili s hitrostjo 60 kilometrov na uro, nekatere izmed zbranih „protestnikov“, torej nekaj osebnih avtomobilov in tovornjakov, so policisti že pri prvem izhodu na avtocesti izločali iz prometa, kar se podizvajalcem zdi nedopustno. Kot pravijo, bodo tovrsten protest ponovili prihodnji teden, najverjetneje na dolenjskem kraku avtoceste. Društvo podizvajalcev sicer že mesece zahteva poplačilo terjatev v višini osmih milijonov evrov in pol, ki jih dolguje država – oziroma DARS, saj so že zdavnaj opravili dela na pomurski avtocesti. Oškodovanih je okoli 30 podizvajalcev. Po drugi strani je to za Dars le odstotek od vrednosti naložbe, vredne 840 milijonov evrov. Kot pravijo podizvajalci, bi moralo biti zadržanih sredstev 42 milijonov evrov, bančnih garancij pa čez 80 milijonov evrov.
Mirko Požar, predsednik Društva podizvajalcev pravi: »Počasno vožnjo smo uporabili kot zadnjo metodo, kajti po pol leta dogovarjanj in pogovarjanj ugotavljamo, da nismo dosegli nobenega učinka. Naj omenim le tri dokumente: mnenje finančnega ministrstva, sklep Komisije za nadzor javnih financ in sklep Državnega zbora – ki vsi trije nalagajo Darsu, naj problem s podizvajalci reši. Bodisi z unovčitvijo bančnih garancij ali pa s plačilom iz zadržanih sredstev. Več kot očitno je, da teh sredstev ni, ker je Dars verjetno preveč plačal SCT.« Zato Društvo podizvajalcev Darsu predlagamo, da naj plača podizvajalcem terjatve, ki so priznane. Za to, da jih plačajo, imajo vso zakonsko osnovo in več možnosti, od kod naj vzame denar. Če tega ne bodo naredili, ne bodo pridobili uporabnega dovoljenja, ker mi držimo ključno dokumentacijo in bomo s takšnimi protesti nadaljevali. Že čez teden dni. Nismo se še pa odločili, ali bo počasna vožnja tokrat po Dolenjki, ali po Primorski avtocesti.«
Podizvajalci so sicer najprej napovedovali dve urno popolno zaporo pomurske avtoceste, a je GZS preklicala vlogo Združenja izvajalcev zaključnih del v gradbeništvu Slovenije za izdajo dovoljenja za zaporo. Zato so podizvajalci ločeno od GZS prek svojega Društva vlogo za zaporo vložili na Dars, ta pa je vlogo zavrnila kot protizakonito. Nato so se odločili zgolj za protestno počasno vožnjo, ki naj bi jo kot rečeno čez teden dni – če ne bodo uslišani – ponovili. Kot je na novinarski konferenci na avtocestnem postajališču Pince je predsednik Društva podizvajalcev Mirko Požar znova zavrnil trditve Darsa, da istega dela ne morejo plačati dvakrat, ker da so ga že plačali SCT, ker se bančna garancija lahko unovči v breme SCT. „Podizvajalci predlagamo, da Dars poplača naše terjatve, ki so priznane, ki smo jih pošteno izvedli, za kar imamo vso zakonsko osnovo v skladu z razpisno dokumentacijo v skladu s pogodbo. Če to ne bo izvedeno, Dars ne bo pridobil uporabnega dovoljenja, ker mi držimo določeno ključno dokumentacijo in bomo s takšnimi protesti nadaljevali“, je napovedal Požar.
Mimogrede so se članom Društva podizvajalcev pridružili tudi negradbinci, saj je Jože Zorko s turistične kmetije Domen opozoril, da Dars tudi njim dolgujejo za nastanitev delavcev, predstavnik krajevne skupnosti Radehova v občin Lenart pa je napovedal proteste krajanov, ker jim po zgraditvi avtoceste niso uredili infrastrukture, kot je bilo predvideno. Podobno kar nekaj očitkov na račun Dars imajo tudi v nekaterih drugih lokalnih skupnostih ob Pomurski avtocesti.
V DARS PROTEST PODIZVAJALCEV OCENJUJEJO ZA NEPRIMEREN
Današnjo protestno vožnjo tovornih vozil, ki so jo na delu pomurske avtoceste zaradi nepoplačil pri gradnji avtocest organizirali podizvajalci, Dars ocenjuje kot neprimeren način protesta. Kot so sporočili iz Družbe za avtoceste v RS (Dars), si prizadevajo za rešitev problematike podizvajalcev. Izpostavljajo, da so zaradi hitrega in odgovornega pristopa že rešili razmeroma veliko število neposrednih zahtevkov podizvajalcev. Obenem so na Darsu pojasnili, da veliko zahtevkov podizvajalcev izvira iz časovno precej oddaljenih obdobij (na primer od leta 2005), kar pomeni, da je bila velika večina zahtevkov podizvajalcev že pravočasno poravnana glavnim izvajalcem, torej pred prejemom zahtevka podizvajalca. Na Darsu ponovno opozarjajo, da bi z morebitnim vnovičnim plačilom zahtevka podizvajalca s sredstvi, ki bi jih Dars kot edini upravičenec prejel iz bančne garancije, prišlo do dvojnega poplačila del. Izpostavljajo, da je Dars za potrebe poplačila terjatev podizvajalcev stopil v stik z vsemi glavnimi izvajalci, s katerimi sodeluje pri izvedbi projekta zgraditve avtocest v Sloveniji ter jih pozval h konstruktivnemu pristopu pri reševanju obravnavane problematike. Na podlagi posredovanja Darsa je veliko glavnih izvajalcev (Primorje, CMC, SCT ter CPM) prostovoljno poravnalo svoje obveznosti do podizvajalcev.
Tako je na primer samo družba Primorje poplačala kar 12 podizvajalcev, katerih skupne terjatve so znašale nekaj manj kot pol milijona evrov. Po nastopu insolventnosti nekaterih glavnih izvajalcev (Vegrad, CPM, SCT) pa dogovor o prostovoljni poravnavi zapadlih obveznosti ni bil mogoč, zato mora Dars v teh primerih vsak zahtevek podrobneje obravnavati. Po prejetju dopolnjenih vlog je Dars zavrnil zahtevke vseh 36 nenominiranih podizvajalcev, saj je bilo v razpisni dokumentaciji in tudi v pogodbi z glavnim izvajalcem določeno, da mora Dars soglašati z vsakim podizvajalcem. Nenominiranih podizvajalcev Dars ni nadalje obravnaval, saj za te podizvajalce večkrat sploh ni vedel, da sodelujejo pri uresničevanju projektov, opravljena dela pa so bila že v celoti poravnana glavnemu izvajalcu, še pojasnjujejo v Darsu, kjer pri večini zahtevkov ugotavlja, da niso izpolnjeni pogoji za ugoditev zahtevkom, saj so bile (iste) terjatve že plačane glavnemu izvajalcu.
Če bo Dars po zaključenem pregledu vseh zahtevkov podizvajalcev ugotovil, da se kateri od teh nanaša na dela, ki še niso bila plačana glavnemu izvajalcu (oziroma jih ta še ni obračunal), bo ta dela, če bodo izpolnjeni vsi pogoji, poravnal podizvajalcu iz sredstev družbe in v ta namen ne bo unovčeval bančnih garancij.