»VOZNIŠKA KULTURA« NA INVALIDSKIH PARKIRIŠČIH
Pomurski policisti začeli »vojno« z vozniki, ki parkirajo na parkirnih prostorih namenjenih za invalide, čeprav je teh v regiji že tako daleč premalo...
V zadnjih desetletjih je Evropska unija sicer naredila velik korak od zaščitnega odnosa do invalida k prizadevanju za to, kako bi invalidom omogočili, da sami vodijo svoje življenje in prevzemajo odgovornost za svoje odločitve. Invalidi upravičeno zahtevajo enake možnosti in dostop do vseh družbenih koristi, kar pomeni možnost integriranega izobraževanja, dostop do novih tehnologij, zdravstvenih in socialnih programov, športnih in drugih aktivnosti ter do storitev in izdelkov. Sploh pa so invalidi zelo raznolika skupina ljudi. Leta 1993 je Generalna skupščina Združenih narodov sprejela standardna pravila za izenačevanje možnosti invalidov. Standardna pravila so povzela novejše poglede in pričakovanja na področju invalidske problematike. V veliki meri temeljijo na zamislih, ki so jih razvili sami invalidi in njihove organizacije, in dajejo večji poudarek človekovim pravicam.
»Potrebno je opozoriti, da invalidi nimajo vedno enakih možnosti kot drugi državljani. Četudi so jim z zakonodajo zagotovljene socialne pravice, pa jim ni vedno zagotovljena pravica do enake udeležbe. To še je posebej opazno v cestnem prometu. Kljub temu da je Zakon o varnosti v cestnem prometu kot posebno kategorijo udeležencev v cestnem prometu v ospredje postavil zaščito starejših, otrok in invalidov, je prevečkrat opaziti kršitve, ki so povezane z parkiranjem vozil in dostopom do različnih objektov. Zakon o varnosti cestnega prometa v 52. členu govori o ustavitvi in parkiranju in v 15. točki omenjenega člena prepoveduje ustavljanje in parkiranje na parkirnih prostorih za invalide mestih, razen za: oseba, ki ima zaradi izgube, okvare ali paraliziranosti spodnjih ali zgornjih okončin ali medenice priznano najmanj 60% telesno okvaro, osebe z multiplo sklerozo in osebe z mišičnimi in živčno mišičnimi obolenji z ocenjeno najmanj 30% telesno okvaro, težko telesno prizadeta oseba, ki ji je zaradi tega priznana invalidnost po predpisih o varstvu telesno in duševno prizadetih oseb; spremljevalec, ki vozi in spremlja invalidno osebo, ki sama ne more ali ne sme voziti motornega vozila, težko duševno prizadeto osebo, ki ji je zaradi tega priznana invalidnost po predpisih o varstvu telesno in duševno prizadetih oseb ali osebo, ki je slepa; ter spremljevalec, ki vozi in spremlja mladoletno osebo, ki je težko telesno ali duševno prizadeta oziroma je zaradi izgube, okvare, paraliziranosti spodnjih okončin ali medenice ovirana pri gibanju«, pravi mag. Srečko Šteiner, prometni inšpektor na SUP PU Murska Sobota, ki dodaja, da v takšnem primeru mora voznik označiti parkirano vozilo z veljavno parkirno karto, katero za invalide na njeno zahtevo izda upravna enota, na območju katere ima stalno prebivališče ali začasno prebivališče oziroma sedež. Za kršitve 52. člena Zakona o varnosti cestnega prometa je predpisana globa v višini 83,14 evrov.
In ker je v Pomurju še vedno daleč preveč kršitev omenjenega predpisa, čeprav je tako in tako premajhno število tovrstnih označenih parkirnih mest, so se v zadevo vedno bolj aktivno vključujejo tudi policisti PU Murska Sobota. Pogosto se namreč odločajo, poleg rednega dela, za poostren nadzor s poudarkom na ugotavljanju kršitev-parkiranje vozil na mestih označenih za invalide. In eden minulih tovrstnih poostrenih nadzorov je žal potrdil, znano dejstvo, da je mnogim voznikom malo mar kje bodo parkirali. Po neuradnih podatkih približno petina voznikov stori prekršek. Zato policisti poleg opozoril, mnogim voznikom motornih vozil izdajajo, zaradi nepravilnega parkiranja, tudi plačilni nalog oz. izrekajo globo, na kraju kršitve. Kot pravi inšpektor Šteiner, je še vedno veliko preveč voznikov, ki ne upoštevajo, da so označeni parkirni prostori namenjeni samo invalidom. Zato bodo poostreno nadzore tudi nadaljevali, še zlasti v mesecu decembru, in sicer predvsem zaradi mednarodnega dneva invalidov (3.12.).
Sicer pa, tako kot povsod, kjer je premalo ustreznih parkirišč, se tudi predstavniki Medobčinskega društva invalidov (MDI) Gornja Radgona, v katerem je skoraj 1000 invalidov z območja občin Apače, Gornja Radgona, Radenci in Sveti Jurij ob Ščavnici, vključujejo tudi v akcijo: Civilizirano parkiranje oz. »Parkirali ste na mestu za invalide – zakaj tako«. In v nekaj dneh so sprehodili po večjih središčih treh omenjenih občin, kjer so predvsem »opozarjali« nevestne voznike motornih vozil, ki so parkirali na parkiriščih namenjenih za invalide, za brisalce so jim zatikali poseben opozorilni letak. Žal je na radgonskem območju zelo malo parkirišč obeleženih za invalide, še posebej pa je kritično v občinah Apače in Gornja Radgona. Zato je vodstvo MDI pripravilo posebno pobudo oz. apel za vse štiri občine, da bi se to uredilo. Pa ne samo v vseh štirih občinskih središčih!