Kvadrat in krog, kocka in krogla

Odprli so tematsko razstavo izbranih del pomurskih ustvarjalcev.
V galeriji Doma kulture v Gornji Radgoni je v organizaciji JSKD OI Gornja Radgona, potekala slovesna otvoritev regijske tematske razstave izbranih del pomurskih ustvarjalcev, ki so v letošnjem letu ustvarjali na temo: Kvadrat, in krog, kocka in krogla. Otvoritev razstave, ki bo na ogled vse do konca novembra 2015, je popestril trio flavt učenk Aneje Kralj, Evelin Novak, Nuše Wolf (ZGŠ Maestro), pod mentorstvom Aleksandre Škrilec, ter trio violin: Nastja Šalamun, Pia Ješovnik, Teodora Rožman (ZGŠ Maestro), pod mentorstvom Daše Savić. Letošnjo tematiko, že 5. regijske razstave je ponovno izbral akademski slikar Janez Zalaznik. „Za XX. stoletje bi z malo pretiravanja lahko trdili, da gre za dobo, ki jo kvadrat neizprosno označuje. Umetniki, predvsem tisti, ki so stremeli k ustvarjanju na osnovi abstraktnih, geometrijskih oblik, so v kvadratu našli odličnega sogovornika. Radi so imeli njegovo neobremenjenost s pravokotniško dilemo – »ali figura ali krajina«. Skupaj s krogom je kvadrat predstavljal obliko popolne skladnosti in uravnoteženosti, s tem pa je postal ustrezen ideal v kaotičnem času družbenih prevratov, gospodarskih zlomov in svetovnih vojn“, je dejal Zalaznik.

Kot je povedala vodja JSKD OI Gornja Radgona Simona Pirc Katalinič, je vsebina natečaja bila omejena z uporabo kvadratnih in/ali okroglih oblik kot prevladujočih elementov likovne kompozicije. Te so lahko zasnovane kot figuralne ali abstraktne podobe, pogoj je, da je razvidna smiselna in prevladujoča vloga kvadratnih in/ali okroglih oblik, ter da so ustvarjene na kvadratnem ali okroglem nosilcu. Na letošnji razpis za regijsko tematsko razstavo je bilo na področju Pomurja prijavljenih 45 likovnih del. Vsa dela si je ogledal regijski selektor, Mario Berdič, likovni kritik in kustos, ter med njimi izbral 18 del, ki po njegovem mnenju, ustrezajo razpisu in dosegajo regijsko raven. Razstavo, katero so pomagali pripraviti in postaviti še: Likovno društvo Gornja Radgona, Zavod Kultprotur in Občina Gornja Radgona, si bo ogledal državni selektor, akademski slikar Janez Zalaznik, in bo izbral najboljša dela za državno tematsko razstavo, ki bo prihodnje leto v Novi Gorici.

Letošnji razpis likovnega natečaja JSKD na temo osnovnih (evklidskih) geometrijskih likov kvadrata in kroga, brez trikotnika ter pripadajočih teles kocke in krogle, predstavlja nadaljevanje tematskih natečajev po smernicah državnega selektorja, akademskega slikarja Janeza Zalaznika, ki vzpodbujajo likovne ustvarjalce k poglobljenem razmišljanju glede raznolikih možnosti praktičnega udejanjanja zadanih teoretičnih nalog, izvirajočih iz bogatih umetnostno zgodovinskih vzorov. Za tokratno regijsko razstavo so bila prijavljena dela v najrazličnejših tehnikah, brez predpisanih omejitev, bodisi na kvadratnih ali krožnih nosilcih raznovrstnih materialov (vključno s krpanko, vezenino in lepljenkami) bodisi oble plastike, predvsem v kovini in izjemoma kakšnih reliefnih struktur. “Sodelujoče likovnice in likovniki so do obeh parov pogosto nastopajočih likov in teles, še posebej v sodobni geometrijsko abstraktni umetnosti, pokazali dokaj inovativne oblikotvorne pristope, hoteč izraziti nekaj samosvojega in osebnega, četudi pri tem ne manjka likovnih citatov (da Vincijev človek po Vitruviju ipd.), najdenih readymade objektov (nap. Rubikova kocka ipd.), neokonstruktivističnih rešitev, vključno s "kvadraturo kroga" in realističnih interpretacij motivov, kot so na primer nebesna telesa (sonce, zemlja, mesec) ipd. Hkrati so prisotne ekspresionistično učinkujoče razkrojene oblike, pa tudi dekonstruktivistične konstrukcije, vnašajoč kozmično simboliko minevanja časa. Zanimivo, da so nekateri avtorji eksperimentirali celo z možnostjo upodobitve kvadrata, ki ima kot pravilni mnogokotnik vse stranice enako dolge in vse kote med seboj skladne ter kroga, ki predstavlja množico točk v ravnini, od središča oddaljenih za polmer, ne le v okvirih ravnega, evklidskega (t.i. renesančnega) prostora, marveč tudi v smislu iluzije neevklidskega, verjetno celo večkrat ukrivljenega prostora”, je med drugim dejal selektor Berdič.

Po njegovem je morda nekoliko nenavadno dejstvo, da so avtorji v relativno majhni meri upoštevali raznovrstno arhaično simboliko kvadrata ali kocke, kot statičnega, zemeljskega ali tozemskega lika oziroma telesa na eni strani in kroga ali krogle, kot dinamičnega, kozmičnega ali onostranskega lika oziroma telesa, na drugi strani. Seveda pa gre pohvaliti vse sodelujoče, tudi tiste, ki niso bili uvrščeni na regijsko razstavo, da so vsak po svojih zmožnostih skušali preseči ustaljene stereotipe o likovnih objektih, “... s katerimi je bilo že vse povedano, še posebej v dvajsetem stoletju ter uspeli podati zanimive kompozicijske, oblikotvorne, simbolne in vsebinske rešitve”, je dodal Mario Berdič, likovni kritik in kustos.